Onna-onna is een merk van productontwikkelaar NewDutch, die het heeft
ondergebracht bij Melching Assuradeuren. Risicodragers zijn Fortis,
Nationale Nederlanden en Zevenwouden.
”We willen de allerbeste verzekeringen bieden en richten ons
daarom op één doelgroep, namelijk vrouwen”, aldus Jorissa Neutelings, één
van de oprichters van het verzekeringsbedrijf Onna-onna. Samen met vijf
mannen startte Neutelings ongeveer twee jaar geleden het idee om
verzekeringsproducten te ontwikkelen voor vrouwen.
De cijfers in de persmap liegen er niet om. In Nederland hebben vrouwen
gemiddeld zeven schadevrije jaren. Mannen rijden om de vijf jaar ergens een
deuk in. Uit Brits onderzoek blijkt dat mannen ernstigere ongelukken krijgen
en vrouwen kleinere botsingen.
Ondanks dat Onna-onna de oprichting van het bedrijf lijkt te verdedigen met
cijfers, is het de vraag of deze wel representatief zijn voor Nederland. De
gegevens komen namelijk uit Duitsland en de Verenigde Staten. Toch zijn al
deze cijfertjes niet de reden voor de oprichting.
“De kernwaarde van de verzekeraar is namelijk hoffelijkheid. Vrouwen willen
attent benaderd worden, en daarbij kijken ze niet om op een euro meer of
minder. Het is niet de bedoeling dat we een koopje neerzetten, vandaar dat
we een fullservice concept bieden”, claimt Neutelings.
Op het gebied van premies valt weinig te concurreren dus richt het
bedrijf zich, tegen de trend in, puur op imago. Een vrouwvriendelijk
bedrijf.
“Onna-onna helpt je bij een lekke band, want pechhulp is standaard
meeverzekerd. Er is geen eigen risico en de vrouw mag zelf bepalen waar ze
de auto laat repareren. Daarnaast kan de verzekering op elk moment van de
dag opgezegd worden. Attent als ze is, is Onna-onna altijd bereikbaar, heeft
ze één telefoonnummer voor alles en krijg je er mensen aan de lijn die het
snappen.”
Zelfs het aanbieden van een psycholoog na een ongeluk of een hevige
schrikpartij zou wel eens tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Het is slechts een greep uit een aantal mogelijkheden waarop
verzekeringsbedrijven nog met elkaar kunnen concurreren. Gewapend met roze
briefpapier, vormgegeven met takjes en vlinders, gaat Onna-onna de strijd
aan met de ‘saaie verzekeringsburelen’ en het mannelijke imago van
financiële instellingen die vrouwen maar niet lijken aan te spreken.
Deze zomer start het bedrijf met een autoschadeverzekering. Daarop
volgt mogelijk een zorgverzekering voor vrouwen in samenwerking met Agis. De
ambities van Onna-onna reiken verder dan Nederland. “Dit jaar willen we al
uitbreiden in Duitsland en Spanje.”
Het idee is afgekeken van de Britse verzekeraars voor vrouwen Sheila’s
Wheels en Diamonds. De Nederlandse markt is volgens Onna-onna rijp voor een
specifieke damesverzekering. Het bedrijf geeft zichzelf drie jaar de tijd om
winstgevend te zijn. Daar komen geen dure miljoenencampagnes aan te pas.
“We willen de tijd nemen om de markt te winnen en vestigen onze hoop daarbij
op mond-tot-mondreclame. Het uitgeven van geld aan verschillende
advertentiemogelijkheden klinkt alsof we de vrouw proberen om te kopen”,
zegt Neutelings.
De strategie van Onna-onna richt zich volledig op vrouwen. Volgens het
bedrijf zijn vrouwen geen brokkenmakers en krijgen daarom de beste premie.
“Maar ook mannen kunnen bij ons diezelfde verzekering afsluiten. Graag
zelfs. We kunnen en mogen mannen zelfs niet uitsluiten,” aldus de
vrouwelijke oprichter die hiermee aangeeft dat er geen sprake van
exclusiviteit is en dat ze de Europese richtlijnen voor gelijke behandeling
in acht neemt.
Ondanks dat de verzekeraar zich richt op vrouwen, komen mannen voor precies
dezelfde premie en voorwaarden in aanmerking. Er is geen sprake van een
voordeel van vrouwen ten opzichte van mannen, behalve dan dat de focus van
het bedrijf op vrouwen is gericht.
De verzekeraar geeft zichzelf drie jaar autonoom te groeien. “Pas dan
kun je succes meten,” zegt Peter de Boer, het creatieve brein achter de
strategie. Volgens De Boer is overwogen andere portefeuilles over te nemen
en extern kapitaal aan te trekken zodoende een klantenbestand op te bouwen,
maar “daarmee kunnen we niet testen of dit concept aanslaat”.
Ruimte voor een noodscenario is er niet. In het ergste geval komt er een
andere marketingstrategie, zegt Neutelings en verwijst naar een mogelijke
uitbreiding van de doelgroep en aanpassing van de focus.
Onna-onna lijkt het antwoord te zijn op de uitkomst van een onderzoek
dat uitgeverij Sanoma onder vrouwen hield. Hier gaf 6% van de ondervraagden
aan zich niet aangesproken te voelen door advertenties van financiële
dienstverleners en 70% vond de advertenties te veel op mannen gericht. Toch
zijn al die autorijdende vrouwen verzekerd.
De vraag is of de boodschap van Onna-onna sterk genoeg is om deze
vrouwen te overtuigen over te stappen naar een vrouwenverzekeraar en dat
misschien zelfs voor een paar euro meer.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl